Próbna matura z chemii - zobacz odpowiedzi
2010-11-29 15:53:11Zobaczcie, jakie były odpowiedzi do próbnej matury z chemii!
POZIOM PODSTAWOWY
1. Dla wybranego izotopu chloru podaj skład jądra atomowego, a następnie zapisz powłokową konfigurację elektronową atomu chloru, korzystając z notacji K, L, M.
Skład jądra atomowego izotopu: izotop 35 17: 17 protonów, 18 neutronów
Konfiguracja elektronowa: K2L8M7
2. Uzupełnij poniższą tabelę, wpisując symbol atomu lub jonu, liczbę elektronów oraz rozmieszczenie elektronów na poszczególnych orbitalach.
Li+ lub He - 2 - 1s (||)
C - 6 - 1s (||), 2s (||), 2p (|), (|)
Na - 11 - 1s (||), 2s (||), 2p (||), (||), (||), 3s (|)
F- lub Ne - 10 - 1s (||), 2s (||), 2p (||), (||), (||)
3. Z podanych wniosków podkreśl ten, który nie wynika z powyższej informacji.
A. dowolne jądro atomu potasu zawiera 20 neutronów
4. Spośród podanych tlenków podkreśl ten, który reaguje z wodą, a następnie napisz dla niego równanie reakcji chemicznej.
BaO
Równanie reakcji chemicznej: BaO + H2O -> Ba(OH)2
5. Na podstawie powyższych informacji określ, jaki typ wiązania występuje w tej substancji.
wiązanie jonowe
6. Zapisz równanie opisanej reakcji.
BaCO3 -> (T) BaO + CO2
7. Oblicz liczbę atomów tlenu oraz liczbę cząsteczek tlenu znajdujących się w zbiorniku.
liczba atomów tlenu = 6,02 · 1023 atomów tlenu
liczba cząsteczek tlenu = 3,01 · 1023
8. Przyporządkuj każdemu pierwiastkowi właściwą charakterystykę, wpisując odpowiednie litery (A–F) do poniższej tabeli.
sód - D
brom - A
siarka - E
wodór - B
potas - C
jod - F
9. Na podstawie opisanego doświadczenia wyjaśnij różnicę w reaktywności obu metali.
Magnez posiadający ujemny potencjał redukcyjny jest zdolny do wypierania wodoru z kwasu solnego. Miedź nie ma takiej zdolności (dodatni potencjał redukcyjny)
10. Oblicz, ile gramów tej substancji znajduje się w 60 gramach roztworu nasyconego.
12 g
11. Oblicz stężenie procentowe i molowe tego roztworu.
Cp = 20,14%
Cm = 5 mol/dm3
12. a) Opisz, jakie zmiany zachodzą w roztworze podczas wykonywania tego doświadczenia.
Przy wprowadzaniu CO2 roztwór wody wapiennej maleje.
b) Zapisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej.
Ca(OH)2 + CO2 -> CaCO3 | + H2O
13. Korzystając z zamieszczonego poniżej wykresu rozpuszczalności, określ, który z roztworów jest nienasycony w temperaturze 280 K, a który jest nasycony w temperaturze 290 K.
Roztwór nienasycony w temperaturze 280 K: KNO3
Roztwór nasycony w temperaturze 290 K: NaNO3
14. W prawej kolumnie tabeli wpisz, w jaki sposób można rozdzielić mieszaniny podane w lewej kolumnie tabeli.
woda + etanol -> destylacja
woda + piasek -> dekantacja lub filtracja
jod + piasek -> sublimacja
roztwór wodny soli kuchennej -> destylacja lub odparowanie
15. Na podstawie położenia w układzie okresowym pierwiastków uporządkuj podane metale w kolejności od najmniej do najbardziej reaktywnych. Odpowiedź uzasadnij.
Uszeregowane metale: Mg < Ba < Na < Cs
Uzasadnienie: ze wzrostem liczby atomowej zwiększa się reaktywność metali w grupie
16. Opisz, jakie zmiany za chodzą w roztworze podczas wykonywania tego doświadczenia.
Probówka I: malinowe zabarwienie roztworu
Probówka II: bez zmian
17. a) Podaj numery zlewek, w których zaświeciła się żarówka.
1, 3
b) Wyjaśnij, dlaczego żarówka zaświeciła się w wybranych przez ciebie zlewkach.
Elektrolity wprowadzone substancji 1 i 3 ulegają dysocjacji jonowej, przez co uzyskują właściwości przewodnicze.
18. Napisz, stosując wzory półstrukturalne, równanie reakcji otrzymywania głównego produktu opisanej przemiany oraz podaj jego nazwę.
2-chloro-metylobutan
19. Uzupełnij schemat nazwą systematyczną brakującego substratu oraz zapisz, stosując wzory półstrukturalne, równania reakcji chemicznych przedstawionych na tym schemacie.
pent-1-yn
20. Uzupełnij poniższe schematy, podając wzory półstrukturalne głównych produktów reakcji chemicznych.